Chciała sprzedać książkę, a straciła oszczędności. Kolejna osoba została oszukana podczas transakcji internetowej
Do Komendy Powiatowej Policji w Pajęcznie zgłosiła się kolejna osoba, która została oszukana. Na portalu ogłoszeniowym wystawiła do sprzedaży książkę, ale zamiast zarobić straciła oszczędności podając kilkukrotnie kody BLIK. Została zmanipulowana przez mężczyznę podającego się za pracownika banku. Pajęczańscy policjanci po raz kolejny przypominają, by podczas internetowych transakcji zachowywać ostrożność.
Cyberprzestępczość przybiera różnorakie formy, wśród których wyróżnia się oszustwa podczas internetowej sprzedaży. W tym przypadku ofiarami mogą być sprzedający, a także kupujący. Z takim nieuczciwym kupującym miała do czynienia mieszkanka naszego powiatu, która na jednym z portali wystawiła na sprzedaż książkę.
Dzisiaj, 10 lipca 2025 roku 31-latka z powiatu pajęczańskiego powiadomiła policjantów, iż chciała sprzedać książkę za kwotę 25 złotych i w tym celu opublikowała ogłoszenie na jednym z popularnych internetowych portali. Bardzo szybko nawiązał z nią kontakt rzekomy pracownik banku. Twierdził, że na jej konto miała trafić zbyt duża kwota pieniędzy, którą rzekomy kupujący omyłkowo przelał za książkę. W celu uregulowania nadpłaty, oszust nakłonił kobietę do zwrotu pieniędzy za pośrednictwem kodów BLIK.
Niestety, 31-latka będąc przekonana, że rozmawia z autentycznym pracownikiem banku kilkukrotnie podała kody BLIK, które zostały natychmiast wykorzystane do wypłaty gotówki z bankomatu. W ten sposób kobieta straciła swoje oszczędności.
Apelujemy o ostrożność!
Pajęczańscy policjanci po raz kolejny przestrzegają przed pochopnym udostępnianiem kodów BLIK, danych logowania do bankowości elektronicznej, numerów kart płatniczych czy danych osobowych.
Pamiętaj!
- Pracownicy banku nigdy nie proszą o kody BLIK ani o wykonanie przelewów w celu zwrotu nadpłaty
- Nigdy nie podawaj kodów BLIK osobom, których nie znasz – nawet jeśli podają się za pracownika banku, urzędu czy instytucji
- Zawsze zachowaj ostrożność podczas kontaktów telefonicznych i internetowych, szczególnie jeśli chodzi o pieniądze
- W razie jakichkolwiek wątpliwości przerwij rozmowę i samodzielnie skontaktuj się z infolinią banku
Oszustwa metodą „na BLIK” staję się coraz bardziej popularne i przybierają różnorodne formy. Sprawcy często działają pod presją czasu, próbując wzbudzić zaufanie lub wywołać stres, aby pokrzywdzony działał pochopnie. Dlatego tak ważne jest, by zachować zdrowy rozsądek!
asp. Wioletta Mielczarek