Informacje

20-latka straciła ponad 37 000 złotych metodą na „BLIK”. Pajęczańscy policjanci ostrzegają!

Policjanci ostrzegają przed wyłudzeniami z wykorzystaniem systemu płatności mobilnych BLIK. Wczoraj młoda mieszkanka naszego powiatu powiadomiła pajęczańskich śledczych o kradzieży pieniędzy z kont bankowych za pomocą wyłudzonych kodów płatności. Oszust podszył się pod pracownika banku. Za pomocą wyłudzonych kodów do płatności mobilnej okradł konto 20-letniej kobiety powodując straty w kwocie ponad 37 tysiące złotych.

Wczoraj, 19 września 2025 roku policjanci z pajęczańskiej jednostki zostali powiadomieni o oszustwie metodą „na BLIKA”. 20-letnia mieszkanka naszego powiatu zawiadomiła o wyłudzeniu kilku kodów BLIK, dzięki którym oszust ogołocił jej konta na ponad 37 tysięcy złotych. Sprawca podał się za pracownika banku. Wysłał do kobiety smsa, w którym widniał rzekomo kod weryfikujący go. Pokrzywdzona była przekonana, że rozmawia faktycznie z osobą z działu bezpieczeństwa swojego banku. Oszust poinformował 20-letnią kobietę, że ktoś włamał się na jej konto, próbuje zaciągnąć kredyt i dokonać przelewu. W celu ochrony oszczędności kobiety poprosił o zainstalowanie na jej telefonie aplikacji, zalogowanie się na konto, a następnie 5- krotnie poprosił o podanie kodów blik, które miałyby potwierdzać transakcję zmiany limitów na rachunkach bankowych. Pokrzywdzona uwierzyła w legendę rozmówcy i podała fałszywemu pracownikowi banku kilka kodów i w ten sposób straciła swoje oszczędności.  


Na czym polega oszustwo metodą na BLIK? Otóż polega ono właśnie na wyłudzeniu kodu do płatności przez telefon. Osoba logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie podać lub przesłać go do osoby która się z nią kontaktuje. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Proceder robi się coraz bardziej popularny. Dlatego wciąż ostrzegamy o tego typu przestępstwach i prosimy aby te ostrzeżenia były przekazywane dalej. Oszuści może już dziś zadzwonią również do Was lub kogoś z rodziny.


Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:

  • stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto - zalogowanie się wymaga potwierdzenia SMS),
  • potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory - najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu, a nie oszustowi przekazujemy pieniądze,
  • sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
  • chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.

Jeżeli padłeś ofiarą przestępstwa wyłudzenia na BLIK, albo innej dowolnej metody (np. podesłany link do realizacji płatności przekierowujący na stronę banku), to niezwłocznie zgłoś sprawę na policję. Czytaj dokładnie komunikaty, które otrzymujesz. Wiele instytucji, banków czy portali internetowych przestrzega przed wyłudzaniem pieniędzy przez cyberoszustów. 

asp. Wioletta Mielczarek

Powrót na górę strony