PREZEMOC INTERNETOWA - Profilaktyka - Komenda Powiatowa Policji w Pajęcznie

Profilaktyka

PREZEMOC INTERNETOWA

WSKAZÓWKI DLA RODZICÓW, NAUCZYCIELI ORAZ MŁODZIEŻY

 

 

Wskazówki dla rodziców

 

1. Postaraj się, aby komputer, z którego korzysta twoje dziecko stał we wspólnym pomieszczeniu.

2. Ustal zasady korzystania z Internetu:

 rozmawiaj z dzieckiem na temat tego, co może i czego nie może robić korzystając z sieci

 ustal z dzieckiem co wolno, a czego nie i egzekwuj to. Ustalając zasady bądź wyrozumiały i miej rozsądne wymagania. Staraj się zrozumieć potrzeby twojego dziecka, jego zainteresowania i naturalną ciekawość.

3. Rozmawiaj z dzieckiem o potencjalnych zagrożeniach:

 zapoznaj je z zasadami bezpiecznego korzystania z Sieci (możesz je znaleźć na stronach tego poradnika pod hasłem Wskazówki dla dzieci i Wskazówki dla nastolatków

 naucz je krytycznego podejścia do informacji przeczytanych w Internecie. Twoje dziecko powinno mieć świadomość , że nie wszystkie informacje znalezione w Sieci są wiarygodne
i warto czasem je zweryfikować korzystając z innych źródeł takich, jak encyklopedie, słowniki itp.)

4. Interesuj się tym, co twoje dziecko robi w sieci i rozmawiaj z nim o tym:

 surfuj po sieci razem z dzieckiem

 poproś je, aby pokazało ci swoje ulubione strony

 wskaż mu ciekawe i przyjazne strony (listę takich stron możesz znaleźć w edukacyjnym serwisie internetowym – http://www.sieciaki.pl/, http://www.kidprotect.pl/ lub

http://www.strefawiedzy.polska.pl/)

5. Postaraj się poznać internetowych przyjaciół twojego dziecka, tak jak robisz to
w przypadku innych jego kolegów. W przypadku małego dziecka sprawdzaj e-maile, które

otrzymuje.

6. Jeśli twoje dziecko korzysta z czatów lub e-maila:

 naucz je, by nie podawało w Internecie swoich danych osobowych takich jak: imię
i nazwisko, adres domowy, telefon, adres szkoły

 naucz je, by nie odpowiadało na obraźliwe lub niebezpieczne e-maile, czaty itd.

7. Ustal, że nie wolno umawiać się z osobami poznanymi w sieci bez twojej zgody:

 wyjaśnij dziecku, że osoba poznana w sieci nie zawsze musi być tym za kogo się podaje („12-letnia dziewczynka" może okazać się 40-letnim mężczyzną)

 jeśli dziecko chce się spotkać z internetowym znajomym, zadbaj o to, aby spotkanie odbyło się w miejscu publicznym, w twojej obecności lub gdy dziecko jest starsze – w obecności koleżanki lub kolegi

8. Naucz swoje dziecko, że zawsze może przyjść do ciebie, jeśli znajdzie w Internecie lub
w swojej poczcie treści, które go zaniepokoją, zawstydzą lub sprawią, że poczuje się skrępowane. Zgłoście taki incydent do punktu kontaktowego http://www.hotline.org.pl/

9. Przypominaj dziecku, że w Internecie również obowiązują zasady dobrego wychowania, że

należy być uprzejmym, miłym, nie używać obraźliwego słownictwa itp. (zasady NETYKIETY znajdziesz na stronie http://www.sieciaki.pl/)

10. Korzystaj z programów filtrujących i przeglądarek:

 programy filtrujące mają za zadanie chronić dzieci blokując wyświetlanie dziecku stron ze szkodliwymi treściami, najpopularniejsze obecnie na rynku to – Cenzor, Opiekun oraz x-Guard

 przeglądarki internetowe (np. Internet Explorer) pozwolą ci sprawdzić jakie strony odwiedza twoje dziecko

11. Korzystaj z pomocy specjalistów:

 jeśli coś wzbudziło twoje wątpliwości, czujesz, że coś niepokojącego dzieje się z twoim dzieckiem, poproś o pomoc specjalistę – kogoś, kto zna się na komputerach, psychologa czy pedagoga

 możesz zwrócić się np., do Fundacji Dzieci Niczyje http://www.fdn.pl/ lub do Fundacji

Kidprotect http://www.kidprotect.pl/.

12. Pamiętaj, że Internet to nie tylko niebezpieczeństwo i zagrożenia, ale również doskonałe

źródło wiedzy i rozrywki.

 

Co powinno Cię zaniepokoić? - wskazówki dla rodziców

 

Istnieją pewne znaki, które mogą sygnalizować, że twoje dziecko może mieć kłopoty związane z korzystaniem z Internetu. Zachęcamy Cię do zapoznania się z listą niepokojących

symptomów. Jeśli zauważyłeś je u swojego dziecka, nie wpadaj w panikę, nie przeprowadzaj

dramatycznego dochodzenia. Nie oskarżaj i nie obwiniaj dziecka. Porozmawiaj z nim spokojnie o swoich obawach. Wspólnie spróbujcie wyjaśnić, co się stało i znaleźć rozwiązanie problemu.

 Wyłączanie ekranu

Jeśli twoje dziecko szybko zmienia oglądaną właśnie stronę lub wyłącza monitor, gdy wchodzisz do pokoju, może to oznaczać, że ogląda coś, czego wolałbyś, aby nie oglądało. Spokojnie poproś je o pokazanie tego, co jest na ekranie.

 Dziwne telefony

Jeśli twoje dziecko nagle zaczyna otrzymywać telefony od nieznajomych dorosłych, sprawdź skąd są te połączenia i porozmawiaj o tym z dzieckiem.

 Korzystanie z komputera w późnych godzinach nocnych

Jeśli twoje dziecko korzysta z komputera późno w nocy, prawdopodobnie czatuje online. Ustal z nim, że może to robić tylko w określonych porach dnia.

 Nagły przypływ gotówki

Jeśli twoje dziecko nagle ma więcej pieniędzy niż zwykle od ciebie otrzymuje, zaczyna nosić ubrania, których nigdy u niego nie widziałeś lub otrzymuje prezenty, sprawdź źródło pochodzenia tych rzeczy. Pedofile często wydają duże sumy pieniędzy, aby „wkupić się"
w łaski dziecka.

 Wycofywanie się z kontaktów z dotychczasowymi przyjaciółmi lub rodziną. Pedofile, sekty i inne niebezpieczne grupy zawsze starają się rozluźnić kontakty dziecka z ludźmi, którzy je kochają i dbają o nie. Im większa jest przepaść między dzieckiem a jego rodziną, tym łatwiej im nawiązać bliskie relacje.

 

Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu – dla nastolatków

 

Cyberprzestrzeń jest jak wielkie miasto. Możesz znaleźć tam biblioteki, uniwersytety, muzea,

miejsca rozrywki oraz możliwość spotkania wielu wspaniałych ludzi. Niestety możesz tam

spotkać ludzi lub sprawy, których powinieneś unikać. Znając niebezpieczeństwa i sposoby ich

uniknięcia możesz bezpiecznie korzystać z Internetu.

 Ustal wspólnie z rodzicami zasady korzystania z Internetu.

Ustalcie kiedy i jak długo możesz przebywać w Sieci, z jakich serwisów internetowych możesz korzystać. Umowa z rodzicami nie oznacza rezygnacji z twojej prywatności czy twoich praw. Jest ona po prostu uzgodnieniem waszego wspólnego stanowiska opartego na wzajemnym zaufaniu i zrozumieniu.

 Chroń swoją prywatność w Sieci.

Jeśli bierzesz udział w jakimkolwiek forum publicznym w internecie, nie podawaj swojego nazwiska, adresu mailowego, numeru telefonu, nazwy szkoły oraz innych informacji, które mogłyby pozwolić na ustalenie twojej tożsamości (dotyczy to również danych twoich rodziców, rodzeństwa, znajomych).

 Nie wysyłaj swoich zdjęć osobom, których nie znasz, bez porozumienia z rodzicami.

 Odpowiadaj mądrze na otrzymane wiadomości.

Nigdy nie odpowiadaj na wiadomości (e-maile, komentarze na czacie, IM, grupy dyskusyjne, itp.), które sprawiają, że czujesz się skrępowany, zmieszany lub zaniepokojony. Gdy otrzymasz taką wiadomość, powiedz o tym rodzicom lub innym dorosłym, do których masz zaufanie. Zgłoście taki incydent do punktu kontaktowego http://www.hotline.org.pl/

 Bądź ostrożny korzystając z czat roomów.

Czat room jest prawdopodobnie najbardziej niebezpiecznym obszarem w Internecie. Nigdy nie możesz mieć pewności z kim naprawdę rozmawiasz. Możesz spotkać tam wielu przyjaznych i ciekawych ludzi. Pamiętaj jednak, że czaty są również wykorzystywane przez pedofili do poszukiwania swoich ofiar, szczególnie wśród nastolatków. Nigdy nie podawaj swoich danych osobowych i nie organizuj spotkań w „realu" bez wiedzy rodziców.

 Nigdy nie umawiaj się z osobami, które poznałeś w Sieci, bez zgody rodziców.

Pamiętaj, że ludzie nie zawsze są tymi za kogo się podają. Jeśli jednak chcesz się spotkać
z internetowym znajomym, porozmawiaj o tym najpierw z rodzicami i nigdy nie idź na takie spotkanie sam. Zadbaj o to, aby spotkanie odbyło się w miejscu publicznym, które dobrze znasz.

 Bądź podejrzliwy, jeśli ktoś, kogo poznałeś na czacie próbuje nastawiać cię przeciwko rodzicom, opiekunom, nauczycielom czy przyjaciołom. Niektóre czaty wykorzystywane są przez pedofili, sekty i inne niebezpieczne grupy do nakłaniania młodych ludzi, by zrobili coś, czego nie chcieliby robić .

 Bądź ostrożny, jeśli ściągasz coś do swojego komputera ze strony www.

Niektóre strony www proszą o pozwolenie na załadowanie jakiegoś programu lub „podłączenie się". Programy te w niektórych przypadkach mogą być wykorzystywane później do przesyłania ci jedynie irytujących reklam. Niestety często są również używane do ingerowania w twoją prywatność, śledzenia tego, co robisz w danej chwili w sieci czy wprowadzania wirusów do twojego komputera. Mogą one zamienić twój komputer w serwer, z którego ktoś nieznajomy będzie mógł swobodnie korzystać, np. pobierając bez twojej zgody twoje fotografie, prywatne dokumenty itp. Nie wgrywaj żadnych programów, jeśli nie masz pewności, że pochodzą one z godnego zaufania źródła.

 Jeśli masz swój blog, musisz mieć świadomość, że jest on dostępny każdemu kto korzysta
z Internetu. Pamiętaj o tym zamieszczając w blogu informacje o sobie. Zastanów się, jakie wiadomości na swój temat chciałbyś tam umieścić i czy naprawdę powinieneś to zrobić. Wszystko, co umieścisz w blogu może być nie tylko przeczytane przez innych użytkowników sieci, ale także z łatwością kopiowane i przechowywane, a w przyszłości może zostać wykorzystane przeciwko tobie. To, co teraz wydaje ci się fajne i zabawne, może okazać się niestosowne i kłopotliwe kilka lat później, np. gdy będziesz się starał o przyjęcie do szkoły czy pracy. Powinieneś też uważać, co mówisz o członkach swojej rodziny, znajomych i przyjaciołach, aby nie sprawić im przykrości czy wręcz narazić na niebezpieczeństwo.

 Pamiętaj, że w Internecie również obowiązują zasady dobrego wychowania.

Nie rób niczego, co mogłoby urazić innych użytkowników lub byłoby sprzeczne z prawem.

 

Wskazówki dla nauczycieli

 

 Wprowadź zasadę, że w twojej klasie używacie Internetu do prowadzenia badań, czytania artykułów i oglądania filmów wideo tematycznie związanych z lekcją. Wytłumacz uczniom, że powinni traktować Internet jako narzędzie do zdobywania informacji potrzebnych do realizacji tematu lekcji, wiadomości o aktualnych wydarzeniach na świecie, itp.

 Powiedz swoim uczniom o korzyściach wynikających z korzystania z sieci i o zagrożeniach z nią związanych.

 Uświadom uczniów, że mogą spotkać w Internecie osoby, które będą chciały je skrzywdzić i wykorzystać . Dzieci muszą wiedzieć, jak działają tacy ludzie, jacy mogą być niebezpieczni i jak można uniknąć kontaktu z nimi. Dostosuj treści przekazu do wieku uczniów.

 Zapoznaj uczniów z zasadami bezpiecznego korzystania z Sieci. Możesz je znaleźć na stronach tego poradnika pod hasłem Wskazówki dla dzieci oraz Wskazówki dla nastolatków.

 Naucz dzieci jak powinny się zachować, jeśli trafią w Internecie na treści, które wzbudzą ich niepokój, będą obraźliwe lub sprawią, że poczują się zawstydzone. Powiedz im, że powinny w takiej sytuacji porozmawiać z rodzicami, opiekunami czy nauczycielem, do którego mają zaufanie. Zapewnij je, że ty również jesteś tym, kto może im pomóc.

 Zapewnij wsparcie uczniom, którzy mieli negatywne doświadczenia w związku
z używaniem Internetu. Poproś o pomoc specjalistę: pedagoga szkolnego lub psychologa.

 Zaproś do współpracy rodziców. Zorganizuj spotkanie dla osób, które chciałyby dowiedzieć się więcej o Internecie. Scenariusze zajęć dla rodziców na temat bezpieczeństwa w Internecie możesz znaleźć np. na stronie http://www.dzieckowsieci.pl/

 Nie strasz. Ucz jak rozpoznawać niebezpieczeństwa i jak reagować w bezpieczny sposób.

 

 

 

Cyberprzemoc czyli